دستور برای فرجام خوب برجام
2. دولت باید در موضوع اجرای برجام بسیار هوشیار عمل کند و از همین ابتدا مانع انحراف برجام از سوی غربی ها شود. متن برجام نشان می دهد که آمریکا تله هایی برای بهانه جویی و اختلال در رفع تحریم ها کاشته است و قصد دارد در طول اجرای برجام کارشکنی کند. مسوولان باید از همین ابتدا به موضع گیری سخت به طرف مقابل بقبولانند که حتی یک بهانه از سوی غربی ها، اجرای توافق را متوقف خواهد کرد. ذوق زدگی غربی ها بعد از توافق نشان می دهد آنها محتاج تر از ایرانی ها به این توافق بودند و قطعا این می تواند فرصتی برای دولتمردان فراهم کند که با هوشیاری تمام و اقدامات مناسب مانع از بهانه تراشی غربی ها شوند.
دولت باید در موضوع اجرای برجام بسیار هوشیار عمل کند و از همین ابتدا مانع انحراف برجام از سوی غربی ها شود. متن برجام نشان می دهد که آمریکا تله هایی برای بهانه جویی و اختلال در رفع تحریم ها کاشته است و قصد دارد در طول اجرای برجام کارشکنی کند
رهبری در دستورات خود به رئیس جمهور به صراحت به موارد اقدامات خصمانه غربی ها و لزوم هوشیاری در برابر آنها تاکید می کنند: "چگونگی رفتار و گفتار دولت امریكا در مسأله ی هسته ای و مذاكرات طولانی و ملال آور آن، نشان داد كه این نیز یكی از حلقه های زنجیره ی دشمنی عنادآمیز آنان با جمهوری اسلامی است. فریبكاری آنان در دوگانگی میان اظهارات اولیه ی آنان كه با نیت قبول مذاكره ی مستقیم از سوی ایران انجام می شد، با نقض عهدهای مكرّر آنان در طول مذاكرات دوساله و همراهی آنان با خواسته های رژیم صهیونیستی و دیپلوماسی زورگویانه ی آنان در رابطه با دولت ها و مؤسسات اروپائی دخیل در مذاكرات، همه نشان دهنده ی آن است كه ورود فریبكارانه ی آمریكا در مذاكرات هسته ئی، نه با نیت حل و فصل عادلانه، كه با غرض پیشبرد هدف های خصمانه ی خود درباره ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.بیشك حفظ هوشیاری نسبت به نیّات خصمانه دولت آمریكا و ایستادگی هایی كه بر اثر آن در طول مسیر مذاكرات از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به كار رفت، توانست در موارد متعدّدی از ورود زیان های سنگین جلوگیری كند."
3. مهمترین هدف ایران از مذاکرات لغو تحریم های غربی ها بوده است. قطعا اگر طرف مقابل برای لغو تحریم ها تعلل کند دولت ایران باید موضوع برجام را تمام شده بداند. تحریم های غیرقانونی آمریکا و غرب یکی از مواردی بود که در طول مذاکرات مورد چانه زنی ایران قرار می گرفت و آمریکایی ها با همین ابزار تا توانستند امتیازهای هسته ای از ایران گرفتند. اگر تحریم ها علیه ایران لغو نشود و یا اینکه به طور کامل لغو نشود هیچ دلیلی بر اجرای برجام از سوی ایران وجود نخواهد داشت. طرف غربی اعلام کرده که در مذاکرات هسته ای همه تحریم های مربوط به هسته ای برداشته خواهد شد. ایران نیز این موضوع را پذیرفته است اما زمزمه ها حکایت از آن دارد که آمریکایی ها در آینده قصد دارند به برخی از تحریم ها ادامه دهند اما به بهانه های غیرهسته ای مثل حقوق بشر و تروریسم. اگر دولت نشانه های چنین اتفاقی را هم ببیند باید به سرعت اقدام متقابل انجام دهد و از اجرای برجام سرباز زند. در این مورد کارشناسان بین الملل اعتقاد دارند که مسوولان باید با موضع گیری های شفاف و بازدارنده مانع از برنامه ریزی غربی ها در این مورد شوند. رهبری در دستورات خود در این باره آورده است: "در سراسر دوره ی 8 ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه ای (از جمله بهانه های تكراری و خودساخته ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یك از كشورهای طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه ی مجلس اقدام های لازم را انجام دهد و فعالیت های برجام را متوقف كند."
4. موضوع برجام در روابط بین الملل یک مورد بی سابقه محسوب می شود. در طول تاریخ معاهده ها و توافقات بین المللی فراوان صورت گرفته است اما برجام در علم روابط بین الملل و علوم سیاسی و حقوق بین الملل یک توافق محسوب نمی شود و فقط یک برنامه اقدام مشترک است؛ بدان معنا که طرفین متعهد می شوند در قبال اقدامات طرف مقابل اقداماتی انجام دهند.
موضوع برجام در روابط بین الملل یک مورد بی سابقه محسوب می شود. در طول تاریخ معاهده ها و توافقات بین المللی فراوان صورت گرفته است اما برجام در علم روابط بین الملل و علوم سیاسی و حقوق بین الملل یک توافق محسوب نمی شود و فقط یک برنامه اقدام مشترک است؛ بدان معنا که طرفین متعهد می شوند در قبال اقدامات طرف مقابل اقداماتی انجام دهد
جزئیات این شبه توافق بسیار زیاد است و قطعا برای نظارت بر اجرای آن باید کمیته یا گروهی متشکل از متخصصان حوزه های هسته ای، سیاست خارجی، اقتصادی و حقوق بین الملل تشکیل شود تا اقدامات طرف مقابل به دقت رصد شود. رهبری در دستورات خود به این موضوع اشاره کرده اند :" وجود پیچیدگی ها و ابهام ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبكاری در طرف مقابل بویژه امریكا، ایجاب می كند كه یك هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت كارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشكیل شود. تركیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود."
5. تحریم ها و فشار اقتصادی یکی از مهمترین علت هایی بود که ایران حاضر شد بسیاری از امتیازهای هسته ای را بدهد و از برخی از دستاوردهای علمی خود چشم پوشی کند. قطعا اگر مسوولان با برنامه ریزی صحیح زیرساخت های یک اقتصاد مقاوم و نفوذناپذیر را طراحی کنند دشمنان هیچ گاه فکر استفاده از ابزارهای اقتصادی برای مقابله با ایران را نخواهند کرد. تجربه مذاکرات هسته ای درس بزرگی به مدیران و استراتژیست های اقتصادی بود تا بتوانند با کاهش وابستگی ها و تقویت اقتصاد درون زا، راه را بر کارشکنی های اقتصادی ببندند. در این راه نقشه راه مهمی وجود دارد که با اجرای آن نه تنها راه نفوذ اقتصادی بسته خواهد شد بلکه توسعه اقتصادی و معیشتی را در پی خواهد داشت و آن چیزی نیست جز اقتصاد مقاومتی. رهبری در پایان دستورات خود به صراحت به این موضوع اشاره کرده اند: " همان طور كه در جلسات متعدد به آن جناب و دیگر مسئولان دولتی یادآور شده و در جلسات عمومی به مردم عزیزمان گوشزد كرده ام، رفع تحریم ها هر چند از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت ایران كار لازمی است، لیكن گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات كنونی جز با جدی گرفتن و پیگیری همه جانبه ی اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد. امید است كه مراقبت شود كه این مقصود با جدیت تمام دنبال شود و بخصوص به تقویت تولید ملی توجه ویژه صورت گیرد و نیز مراقبت فرمائید كه وضعیت پس از برداشته شدن تحریم ها، به واردات بی رویه نینجامد، و بخصوص از وارد كردن هرگونه مواد مصرفی از امریكا جداً پرهیز شود."